luni, 29 ianuarie 2018

Disfuncţionalităţi în sala de clasa - lipsa motivaţiei




MOTIVAŢIA – CONDIŢIE NECESARĂ A REUŞITEI ŞCOLARE

Obiectivele învăţării:
După studierea acestui capitol veţi fi capabili:
-          să definiţi conceptul de motivaţie;
-          să descrieţi principalele teorii care stau la baza definirii conceptului de motivaţie;
-          să explicaţi principalele formele ale motivaţiei pe care le întâlnim în procesul instructiv – educativ;
-          să recunoaşteţi elevul motivat şi elevul nemotivat;
-          să folosiţi metode de motivare a elevului în procesul didactic;
-          să identificaţi principalele cauze ale demotivării elevilor;
-          să stabiliţi raportul între motivaţie şi performanţă.

1. Conceptul de motivaţie
Nu putem să realizăm nimic fără motivaţie, orice activitate pe care o desfăşurăm, o amânăm sau o suspendăm are la bază o serie de factori care determină decizia pe care am luat-o.
În limbaj curent, motivaţia desemnează „ceea ce ne face să acţionăm şi constituie un ansamblu de motive”[1].
Într-o accepţiune mai largă, motivaţia reprezintă „o structură de factori asociaţi activităţii desfăşurate de individ, factori care determină manifestarea tensiunii sau plăcerii implicate, dar şi mesajul latent şi de suprafaţă al activităţii”.
Pentru Claude Levy-Leboyer[2], a fi motivat înseamnă „a avea un obiectiv, a decide să faci un efort pentru a atinge un scop şi a persevera în acest efort până la atingerea scopului propus”.
În activitatea individului pot apărea neconcordanţe între factorii intelectuali, cei aspirativi şi cei afectivi, efectele fiind trăite pe plan subiectiv prin creşterea neliniştii, a agresivităţii şi a tensiunii manifestării motivaţiei în timpul consumării conduitei respective sau a regretului asociat cu nemulţumirea de sine după consumarea situaţiei în cauză. (ex.: “Îmi pare rău că m-am implicat în….”).

2. Teorii ale motivaţiei

2.1.             Concepţia bazată pe ereditate
Potrivit acestei concepţii anumiţi factori sunt interni individului, fiind înscrişi în zestrea lui genetică.
Sigmund Freud consideră că există două grupe mari de pulsiuni cu care se naşte omul şi care îl direcţionează pe acesta pe parcursul întregii sale vieţi, în ceea ce priveşte modul său de a acţiona: pulsiunile  de viaţă (Eros) şi pulsiunile de moarte (Thanatos) . Îndreptate mai întâi spre interior, cu scopul de autodistrugere, pulsiunile de moarte sunt apoi îndreptate spre exterior, manifestându-se sub forma pulsiunilor agresive sau de distrugere. Prin opoziţie cu această categorie, pulsiunile de viaţă tind spre conservarea unităţilor vitale existente şi prin constituirea unor unităţi mai cuprinzătoare. În funcţie de aceste pulsiuni individul va dezvolta capacitatea de a lupta pe parcursul vieţii pentru depăşirea obstacolelor cu care se confruntă sau, dimpotrivă, va ceda în faţa celor mai mici greutăţi pe care le va întâmpina.
Un alt reprezentant al acestei concepţii este Abraham Maslow, teoria lui fiind bazată pe ideea nivelurilor ierarhice ale nevoilor. În viziunea lui Maslow, trebuinţele pot fi structurate sub forma unei piramide („piramida trebuinţelor”), fiecare categorie de trebuinţe situându-se pe o anumită treaptă:
1.      trebuinţe fiziologice (foame, sete);
2.      trebuinţe de securitate (apărare, protecţie, echilibru emoţional);
3.      trebuinţe de afiliere (de a aparţine unei comunităţi, de a primi şi oferi afecţiune);
4.      trebuinţe de stimă şi statut (de prestigiu, de a fi apreciat);
5.      trebuinţe cognitive (de a înţelege, de a cunoaşte);
6.      trebuinţe estetice (de frumos, de ordine);
7.    trebuinţe de autorealizare ( de a-şi realiza potenţialul creativ, de a găsi autoîmplinirea).
Teoria lui Maslow arată că: 
-    o nevoie nesatisfăcută îl determină pe individ să acţioneze în sensul satisfacerii acelei nevoi;
-    este necesar ca nevoile de pe un nivel să fie satisfăcute înainte de a se trece la satisfacerea trebuinţelor de pe nivelul imediat următor;
-     cu cât o trebuinţă se află mai spre vârful piramidei cu atât ea este mai specific umană;
-    o nevoie satisfăcută nu mai are rol motivator.

2.2.            Concepţia situaţionistă
Postulează faptul că motoarele acţiunilor sunt exterioare individului. Omul este determinat să acţioneze într-un anume fel printr-un ansamblu de factori externi care se exercită asupra lui. Aceşti factori sunt materiali sau rezultaţi din normele sociale.
Pentru Crozier, motivaţia actorilor sociali este căutarea şi dobândirea puterii, fiecare individ folosind-o în interes propriu, nevoia de putere generând în individ: dorinţa de a obţine prestigiu social, dorinţa de a-i influenţa/ manipula pe ceilalţi şi dorinţa de a lăsa o impresie puternică asupra celor din jur.

2.3.             Concepţia empiristă
Reprezentanţii concepţiei empiriste consideră că mediul afectiv este cel care determină atitudinile persoanei adulte.
În viziunea lui A. Adler, copilul trăieşte un sentiment de inferioritate legat de dependenţa sa totală faţă de persoana adultă şi pentru a compensa face un efort vital cu scopul de a surmonta această inferioritate. Această luptă pentru superioritate reprezintă la vârsta adultă un factor motivant fundamental.
K. Horney arată faptul că omul dezvoltă atitudini nevrotice pentru a evita angoasa fundamentală care reprezintă o urmare a cerinţelor societăţii în care trăieşte individul. Cultura actuală propune situaţii bazate pe competiţie, eşec, solitudine afectivă care generează o anxietate interacţională, o frică de eşec afectiv. Astfel, omul doreşte să-şi satisfacă nevoi ca: nevoia de afecţiune şi aprobare, nevoia de prestigiu, nevoia de realizare personală, nevoia de a fi admirat şi apreciat de cei din jur, nevoia de realizare personală, nevoia de independenţă, dar toate acesta se pot transforma şi pot dezvolta nevoi nevrotice.
E. Fromm consideră că societatea creează o izolare afectivă. Omul a câştigat autonomie în detrimentul legăturilor primare, dar fără dragoste el se simte în insecuritate.
Pe parcursul vieţii, omul se întâlneşte cu situaţii care îşi pun amprenta asupra personalităţii lui. Aceste situaţii lasă “urme afective” care ne orientează percepţia asupra lumii, atitudinile şi reacţiile. Acestea sunt mai mult sau mai puţin comune tuturor indivizilor, înglobând motivaţii la nivel uman, cultural şi individual, formulându-se sub aspectul regulilor de viaţă sau credinţelor care susţin toate conduitele umane. Astfel, Fromm defineşte latura axiologică a motivaţiei.

2.4.            Concepţia interacţionistă
În viziunea reprezentanţilor acestei teorii, motivaţia se naşte din interacţiunea subiectului cu mediul său înconjurător. Existenţa pulsiunilor şi dorinţelor înnăscute este influenţată de mediul în care trăieşte şi se dezvoltă individul.
Motivaţia îşi are originea în perceperea corectă a relaţiei pe care o are individul cu mediul înconjurător, modul în care acesta rezonează la evenimentele cu care interacţionează.
Observaţiile lui Lewin au pus în evidenţă faptul că la nivelul unui grup autocratic, indivizii sunt dependenţi de sugestiile şi cerinţele şefului, sunt puţin cooperanţi, puţin creativi, nu-şi manifestă sentimentele unul faţă de celălalt, pe când, la nivelul grupului democratic, indivizii sunt mult mai dinamici, cooperativi, creativi şi mai puţin agresivi. Modul în care indivizii interacţionează între ei la nivelul grupului influenţează şi modul de realizare a sarcinii, tipul de interacţiune reprezentând, în sine, un factor motivant sau inhibant.

3. Motivaţia şcolară
3.1. Definirea conceptului
În ceea ce priveşte motivaţia şcolară, putem aborda această noţiune încercând să răspundem la următoarele  două întrebări: „De ce anumiţi elevi sunt demotivaţi?” şi „Asupra căror factori care vizează procesul de învăţământ trebuie să acţionăm pentru a putea influenţa motivaţia elevilor ?” cu scopul de a creşte randamentul activităţii elevilor, în particular şi a procesului instructiv-educativ, în general.
Motivaţia de a învăţa poate fi definită ca un ansamblu de factori care determină angajamentul şi perseverenţa elevului într-o activitate de învăţare, dar această activitate trebuie să prezinte un anumit grad de dificultate, altfel fiind inoportun să discutăm de perseverenţă.
În cazul activităţii şcolare, motivaţia nu este neapărat legată de reuşită, chiar dacă această noţiune face referire directă la efort şi la perseverenţă. Un indicator direct al motivaţiei este efortul depus atunci când elevul se confruntă cu o anumită dificultate; acest indicator poate fi măsurat prin timpul consacrat activităţii şi numărul de încercări succesive efectuate pentru îndeplinirea unei sarcini dificile. Chiar dacă efortul depus de elev pentru depăşirea obstacolului cu care se confruntă este mare, acest fapt nu reprezintă o condiţie exclusivă pentru obţinerea unui rezultat favorabil, concretizat în depăşirea respectivului obstacol.
Motivaţia şcolară îşi are originea în relaţia care se stabileşte între modul în care elevul percepe mediul în care acesta se dezvoltă şi contextul formării sale.
Paul Pintrich[3] , citat de Rolland Viau a definit relaţia care există între sursa de motivaţie şi consecinţele pe care aceasta o are asupra învăţării:




Sursa motivaţiei
Context                            Percepţii
(activitatea de învăţare)       - asupra valorii unei activităţi                                      perseverenţă
-    asupra competenţei sale                           alegere                           rezultate                 
-    asupra controlabilităţii activităţii                              angajament
cognitiv
Figura 1. Relaţia motivaţie – învăţare (după Viau, R.)
Analizând această schemă se constată că există trei tipuri de percepţii care influenţează, în mod special, activitatea de învăţare a unui elev:
·         Percepţia valorii activităţii: se referă la modul în care un elev acordă importanţă utilităţii unei activităţi şi interesul pe care îl prezintă activitatea respectivă pentru scopurile pe care şi le propune individul. Fără scop, un elev nu poate să valorizeze corect o activitate.
Willy Lens a arătat faptul că elevii cu aspiraţii clare şi cu scopuri clar formulate sunt mult mai în măsură decât alţii să perceapă corect valoarea unei activităţi.
·         Percepţia propriei competenţe de execuţie a unei sarcini: este utilă atunci când elevul se află în faţa unei sarcini cu un grad ridicat de incertitudine în ceea ce priveşte reuşita sa. Studiile relevă faptul că elevii care au o bună percepţie a propriilor competenţe utilizează strategii de învăţare mult mai elaborate decât ceilalţi elevi.
·         Percepţia controlului asupra modului de desfăşurare a activităţii: elevul care şi-a însuşit temeinic noile cunoştinţe poate să controleze mult mai bine modul de desfăşurare a activităţii pe care trebuie să o întreprindă în viitorul apropiat.

3.2. Formele motivaţiei
Principalele forme de motivare care apar în activitatea didactică sunt:
a.      motivaţia pozitivă/ motivaţia negativă
Aceste două forme de motivare au la bază sistemul de recompense şi pedepse pe care îl aplicăm copilului. Motivarea pozitivă se concretizează prin intermediul laudelor, premierilor, recompenselor materiale, iar motivarea negativă se concretizează prin intermediul criticilor, injuriilor, pedepselor, interdicţiilor.
Indiferent de vârsta pe care o are elevul este necesar să accentuăm latura pozitivă a motivării lui şi să reducem pedepsele pe care le aplicăm, cu scopul de a întări un comportament pozitiv. Cele mai indicate recompense pe care putem să le folosim în activitatea cu elevii sunt: laudele, evidenţierea progresului pe care acesta l-a făcut, permisiunea de a desfăşura o activitate care îi face plăcere, valorizarea în faţa clasei, încrederea arătată, considerându-l capabil să desfăşoare o anumită activitate. În ceea ce priveşte setul de pedepse, este indicat să îi interzicem copilului desfăşurarea unei activităţi care lui îi face plăcere, să nu îi permitem participarea la o activitate pe care o desfăşoară colegii lui, să îl izolăm, să îl ignorăm pentru o perioadă de timp; sub nici o formă nu trebuie să aplicăm pedepse fizice sau pedepse care să lezeze integritatea morală a copilului.
Înainte de aplicarea pedepselor trebuie să ne convingem că elevul cunoştea regula şi sancţiunea pe care aceasta o suportă atunci când este încălcată, că înţelege pentru ce este pedepsit şi că a încălcat regula în mod voluntar.
b.      motivaţia extrinsecă/ motivaţia intrinsecă
În cazul motivaţiei extrinseci, factorii motivanţi se află în exteriorul individului, elevul doreşte să atingă obiectivele propuse cu scopul de a obţine recompense de la cei din jur (de cele mai multe ori acestea fiind materiale) sau pentru a evita pedepsele. Atunci când dorinţa de a atinge obiectivele este însoţită de dorinţa elevului de a se implica, de a depune efort cu scopul de a obţine satisfacţii care ţin de eul său, de împlinirea sa personală, vorbim de motivare intrinsecă. Motivele desfăşurării activităţii respective se află în interiorul subiectului.
La vârste mici predomină motivaţia extrinsecă, dar odată cu înaintarea în vârstă aceasta va fi înlocuită treptat de motivaţia intrinsecă. 
c.       motivaţia afectivă/ motivaţia cognitivă
Una din nevoile noastre fundamentale este de a obţine aprecierea celor din jur, de a obţine respectul semenilor, de a ne simţi bine în compania celorlalţi, de a ne simţi iubiţi. La vârste mici (vârsta preşcolară şi şcolară mică) acest tip de motivaţie este cel care predomină, copilul încercând să rezolve sarcinile şi să atingă obiectivele propuse pentru obţinerea aprecierii din partea educatoarei sau învăţătorului, pentru a câştiga dragostea şi iubirea părinţilor, pentru a fi apreciaţi de către colegi. Motivarea afectivă vizează satisfacerea aşteptărilor de ordin emoţional ale copiilor. Odată cu înaintarea în vârstă, elevul doreşte să înveţe pentru a-şi satisface nevoia de a ştii, de a cunoaşte, de a fi informat, de a răspunde şi de a-şi răspunde la cât mai multe întrebări. Astfel, motivarea cognitivă vizează dezvoltarea şi folosirea capacităţilor intelectuale ale elevului, satisfacerea trebuinţelor de cunoaştere şi a curiozităţii ştiinţifice.
În activitatea desfăşurată în şcoală, cadrul didactic trebuie să pună accent pe motivarea pozitivă, intrinsecă şi cognitivă a elevului, acest fapt nepresupunând înlăturarea totală a celorlalte trei forme ale motivaţiei.

3.3. De ce este necesară motivarea elevului ?
În procesul instructiv-educativ motivaţia reprezintă un factor esenţial, deoarece un elev motivat:
·         îşi însuşeşte cunoştinţele şi informaţiile mult mai uşor;
·         este implicat în realizarea viitoarei sale vieţi profesionale;
·         dezvoltă relaţii interpersonale de o calitate superioară;
·         îşi doreşte şi urmăreşte obţinerea unei diplome care să ateste absolvirea unei forme de învăţământ de nivel superior;
·         urmăreşte obţinerea unui stil de viaţă de calitate;
·         încearcă evitarea unei munci de rutină;
·         poate să comunice mult mai facil;
·         îşi formează o cultură personală de calitate;
·         reuşeşte în ceea ce întreprinde pe parcursul vieţii;
·         îşi doreşte să descopere, să cerceteze în permanenţă;
·         urmăreşte atingerea unui nivel de excelenţă, recunoscut de societatea în care trăieşte etc.

3.4. Cum recunoaştem un elev motivat?
Elevul motivat manifestă anumite trăsături:
·         îşi planifică activitatea de învăţare;
·         se autoevaluează şi este capabil să stabilească nivelul la care se află din punct de vedere al cunoştinţelor pe care le posedă;
·         îşi gestionează eficient timpul destinat studiului;
·         se  motivează el însuşi, predominante fiind motivele intrinseci;
·         este curios să afle informaţii noi şi caută modalităţi diverse prin care poate să acceadă la aceste informaţii;
·         perseverează în atingerea scopului propus;
·         alocă o perioadă mare de timp activităţilor care îi fac plăcere.

În schimb, elevul demotivat:
·         se limitează în a utiliza strategii de memorare mecanică a informaţiilor (ca de exemplu, repetarea unei definiţii până când i-a reţinut conţinutul, fără să înţeleagă mesajul pe care aceasta îl transmite);
·         are nevoie, în permanenţă, de motivări exterioare;
·         nu este interesat să afle lucruri noi;
·          nu participă la activităţi decât dacă este solicitat în mod direct;
·         nu ştie să îşi organizeze timpul destinat învăţării (pierde timpul);
·         nu este preocupat în mod deosebit de o activitate;

3.5. Cum întreţinem motivaţia elevilor?
Pentru întreţinerea motivaţiei elevilor atât în timpul orelor de curs, dar şi în afara acestora este important, ca într-o primă etapă să îi învăţăm pe aceştia să îşi evalueze nivelul propriei motivaţii.
Este necesar să îi învăţăm să identifice diverşii factori intrinseci şi extrinseci care influenţează nivelul motivaţiei şi să încerce să lucreze asupra lor cu scopul de a îmbunătăţi acest factor de susţinere a activităţii.
Christine Cuerrier[4], consilier în orientarea şcolară şi profesională, recomandă câteva teme de reflecţie pe care un cadru didactic trebuie să le adreseze elevilor, în vederea evaluării nivelului motivaţional:
·         Perceperea valorii studiilor/ educaţiei:
Ø  cum a ales să urmeze cursurile unei anumite şcoli/ un anumit profil/ o anumită specializare?
Ø  de ce îi place o anumită disciplină?
Ø  care sunt scopurile pe care le are pe termen lung?
Ø  care sunt activităţile extraşcolare care îi fac plăcere?
Ø  i-ar fi plăcut să urmeze un alt traseu al studiilor?
·         Perceperea propriilor competenţe:
Ø  în ce tip de activitate reuşeşte cel mai bine?
Ø  cum îşi cunoaşte nivelul capacităţilor, competenţelor, abilităţilor pe care le are?
Ø  sunt justificate eforturile pe care le depune pentru o anumită activitate?
Ø  este angajat activ şi implicat în activitatea pe care o desfăşoară?
Ø  comparându-se cu egalii, constată că ocupă o poziţie înaltă printre aceştia?
Ø  ce spun alţii (cadrele didactice, părinţii, colegii etc) despre competenţele pe care le are?
·         Nivelul controlului asupra activităţii de învăţare:
Ø  cui atribuie succesele/ eşecurile pe care le-a avut până în momentul de faţă?
Ø  care sunt reacţiile pe care le are atunci când randamentul unei activităţi este scăzut?
Ø  cât de activ angajat şi implicat este în studiile pe care le întreprinde?
Ø  preferă să desfăşoare o altă activitate (privitul la televizor, jocurile pe computer) în locul efectuării temelor?
·         Strategii de învăţare:
Ø  cum îşi evaluează calitatea propriilor metode de învăţare?
Ø  în general, îşi gestionează eficient activităţile pe care le desfăşoară?
Ø  gestionarea timpului este în conformitate cu exigenţele de formare?
Ø  în viaţa personală, care este locul pe care îl ocupă studiul în raport cu restul activităţilor desfăşurate?
Ø  există o altă persoană care îi influenţează modul propriu de organizare a timpului?
·         Strategii de autoreglare:
Ø  care sunt strategiile pe care le utilizează pentru a se încuraja (recompense sau pedepse)?
Ø  care este locul de studiu care îl ajută să se concentreze, să se implice total în activitatea desfăşurată (camera de lucru, sala de lectură etc.)?
Ø  perseverează în îndeplinirea sarcinilor?
Ø  este autonom în ceea ce priveşte realizarea sarcinilor sau are nevoie de control din partea altei persoane?
Datorită faptului că motivaţia nu este o trăsătură de personalitate şi depinde mai ales de ceea ce întâlneşte individul pe parcursul formării sale, ca de exemplu eşecurile şi succesele cu care se va confrunta, reacţiile persoanelor din jur, opţiunilor pe care le va face în ceea ce priveşte alegerea urmării unui anumit proces de educaţie etc., motivaţia poate să fie cultivată şi întreţinută.
Levy Leboyer[5] consideră că „motivaţia nu este o stare stabilă, ci un proces, totdeauna pus în discuţie, care se derulează în timp, se reînnoieşte şi se îmbunătăţeşte în funcţie de experienţa persoanei respective”.
Herve Legrain[6], în lucrarea sa „Motivation a apprendre: mythe ou realite?”, descrie o serie de metode prin intermediul cărora putem să întreţinem motivaţia elevului în timpul orelor de curs:
·         să lucrăm cu obiective dificile, specifice şi adaptate:
Pentru a se mobiliza, elevii trebuie să cunoască foarte clar obiectivele pe care trebuie să le îndeplinească. Dacă obiectivele sau scopurile nu sunt clare într-o situaţie de învăţare, eforturile nu sunt angajate.
În viziunea lui Mager[7] pentru ca obiectivele formulate să fie mobilizatoare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să descrie comportamentul şi performanţele aşteptate, condiţiile de realizare a acestor performanţe şi criteriile precise în funcţie de care se va face evaluarea.
H. Lagrain defineşte caracteristicile pe care trebuie să le aibă obiectivele pentru a fi pe deplin mobilizatoare pentru activitatea întreprinsă de către elevi:
Ø  obiectivele trebuie percepute de către elevi ca fiind dificile, dar realizabile;
Ø  strategiile care trebuie folosite pentru atingerea obiectivelor trebuie să fie cunoscute de către elevi;
Ø  obiectivele trebuie să fie formulate clar, să fie specifice, prea multe obiective îngreunând reuşita;
Ø  obiectivele să fie acceptate, mai ales în cadrul procesului de învăţământ;
Ø  reuşita elevului să fie semnalată ţinând cont de performanţă.
Barbara  Mc Combs[8] consideră că o activitate de învăţare trebuie să aibă următoarele caracteristici pentru a fi motivantă:
Ø  să aibă obiectivele clar definite;
Ø  să reprezinte o provocare pentru elevi;
Ø  să utilizeze strategii de rezolvare a problemelor cunoscute;
Ø  să le dea ocazia elevilor de a face alegeri;
Ø  să pună la dispoziţia elevilor timp suficient pentru a ajunge la obţinerea unui produs finit.

·         să evaluăm fără devalorizare:
Potrivit teoriei atribuirii, individul tinde să atribuie unui rezultat pozitiv (succesului) cauze interne şi stabile, iar unui rezultat negativ (eşecului) cauze externe, instabile. Atribuirile interne şi stabile îl determină pe individ să se simtă competent şi capabil să obţină în continuare alte succese, crescându-i stima de sine. De asemenea, există şi elevi care atribuie rezultatelor pozitive cauze externe, considerându-i pe alţii sau situaţia în sine ca fiind „răspunzătoare” pentru succesele sale, iar rezultatelor negative atribuindu-le cauze interne, crezând despre sine că nu este capabil să ajungă la un rezultat pozitiv.
Este necesar să îi învăţăm pe elevi să înveţe să se autoevalueze corect pentru a putea ştii care sunt calităţile pe care le au, de ce capacităţi şi aptitudini dispun şi care sunt cauzele reale care determină eşecul unei activităţi pe care o desfăşoară. În cazul unui eşec elevul trebuie să ştie să identifice cauzele controlabile care au dus la situaţia respectivă şi să acţioneze asupra lor cu scopul ca acestea să nu mai apară şi în alte situaţii asemănătoare.
La rândul său, cadrul didactic îl evaluează pe elev cu scopul de a stabili nivelul la care acesta se află, care sunt punctele sale forte, ce lacune are în cunoştinţe, şi nu cu scopul de a-l demotiva scoţând în evidenţă eşecurile pe care acesta le-a înregistrat.

·         să punem elevul în situaţia de a alege:
Dacă elevul se angajează singur într-un anumit tip de activitate şi va obţine succes, atunci el va căuta, ca şi pe viitor, să se angajeze într-o activitate de acelaşi tip. De aceea este eficient ca profesorul să încerce să îl determine pe elev să îşi aleagă singur activităţile pe care vrea să le desfăşoare.
Psihologii sociali propun o listă de recomandări pentru a determina angajarea elevilor în activitate:
Ø  instaurarea contextului de libertate: eşti liber să faci sau nu;
Ø  atribuirea succesului cauzelor interne şi stabile;
Ø  în situaţie de eşec, invocarea cauzelor interne controlabile sau celor externe instabile;
Ø  scoaterea în evidenţă a consecinţelor mai importante;
Ø  cercetarea actelor costisitoare în termeni de efort (scop dificil);
Ø  angajamentul să fie vizibil, public dacă se poate (în faţa colegilor, a părinţilor etc.);
Ø  alegerea unui act explicit şi fără ambiguitate;
Ø  alegerea unei activităţi pe care elevul este obişnuit să-l facă.

·         a ştii să recompensezi:
Atunci când îl recompensăm pe elev trebuie să ţinem seama de forma dominantă de motivaţie care se manifestă în conformitate cu vârsta la care se află acesta, încercând, ca treptat, să accentuăm motivaţia intrinsecă şi motivaţia cognitivă. Recompensa trebuie să constea în felicitări, comentarii favorabile, încurajări, mulţumiri şi nu trebuie să fie de natură materială.
Este important să apreciem nu doar rezultatul la care a ajuns elevul, ci şi efortul pe care l-a depus pentru atingerea scopului propus, progresul pe care l-a făcut de la o activitate la alta, dorinţa de a se implica în sarcină, perseverenţa pe care a dovedit-o pentru realizarea obiectivelor.

·         a pune accent pe nevoile naturale ale copilului:
În procesul instructiv – educativ cadrul didactic trebuie să urmărească satisfacerea nevoilor naturale ale copilului, transformându-le în factori motivanţi pentru activitatea desfăşurată:
- nevoia de progres, de dezvoltare:  această nevoie îl va determina pe individ să răspundă cerinţelor educative propuse de către cadrul didactic;
- nevoia de a înţelege şi de a se informa: în procesul instructiv – educativ trebuie să cultivăm curiozitatea copilului şi să încercăm să răspundem tuturor întrebărilor pe care copilul le adresează; de aceea este necesar ca mediile educative să fie deschise pentru a permite şi solicitărilor externe să dea răspunsuri la nevoile individului;
- nevoia de afirmare, de a avea succes, nevoia de autoafirmare: elevul trebuie pus în situaţie de competiţie, dar datorită faptului că în situaţiile sociale competiţia poate avea şi efecte negative (determinate de rivalitatea cu ceilalţi competitori) este necesar să îl învăţăm pe elev să intre în competiţie cu el însuşi (să realizeze mai mult decât a realizat până în momentul de faţă);
- nevoia de prestigiu social, de obţinere a consideraţiei: mediul şcolar îi oferă elevului posibilitatea de a intra în competiţie cu alţii, de a arăta că se poate situa pe o treaptă superioară în ierarhia clasei, că are o anumită poziţie la nivelul clasei sau al şcolii. Rezultatele şcolare îl pot ajuta pe elev să obţină consideraţie nu doar din partea cadrelor didactice şi a colegilor, dar şi din partea membrilor familiei şi a prietenilor, modul în care este văzut de aceste persoane fiind foarte important pentru copil.



4. Demotivarea
Chiar dacă elevul este motivat pentru desfăşurarea unei activităţi la un moment dat, această stare trebuie menţinută şi alimentată în permanenţă.
Cele mai importante cauze pentru care un elev se demotivează sunt:
Ø  non-perceperea corectă a obiectivelor pedagogice (elevul nu a înţeles sarcina pe care o are de îndeplinit sau de ce trebuie să rezolve sarcina respectivă);
Ø  non-adeziunea la obiective (elevul nu este de acord cu ceea ce îi cere cadrul didactic să rezolve);
Ø  certitudinea că nu poate reuşi (înainte de începerea desfăşurării unei activităţi, elevul consideră că acea activitate nu se poate finaliza cu un rezultat pozitiv);
Ø  evaluarea incorectă a activităţii pe care o desfăşoară.
Ca să evităm să demotivăm elevii trebuie urmate câteva reguli, care derivă din psihologia contemporană:
Ø  să insistăm mai ales asupra aspectelor pozitive, decât a celor negative, totdeauna evaluând o activitate, niciodată o persoană;
Ø  să atribuim eşecurile şi reuşitele cauzelor asupra cărora elevul poate interveni: eforturi, concentrare, perseverenţă, atenţie etc. pentru a-i da sentimentul că poate controla situaţia;
Ø  să nu căutăm să-i îndreptăm interesul într-o anumită direcţie; să-l lăsăm să lucreze, să reuşească şi interesul apare pe parcurs;
Ø  să evităm să-l stimulăm prin recompense sistematice, odată interesul obţinut: recompensa trebuie să fie oferită întâmplător, după un succes;
Ø  crearea unui cadru social sigur, unde efortul este valorificat şi recunoscut, pentru a creşte sentimentul de competenţă;
Ø  întotdeauna trebuie căutată adeziunea la obiectivele propuse înainte de a începe o activitate;
Ø  evitarea eşecurilor foarte frecvente, chiar dacă eşecurile sunt necesare pentru a reacţiona pozitiv;
Ø  punerea elevului într-o situaţie de succes;
Ø crearea unui climat socio – afectiv pozitiv unde elevul să se simtă în siguranţă chiar şi atunci când activitatea desfăşurată de el nu se finalizează cu succes.



5. Motivaţie şi performanţă
Performanţa se referă la rezultatul excepţional pe care îl obţine un individ, cel mai bun rezultat la care acesta poate ajunge. Performanţa la care un individ ajunge este determinată şi de nivelul motivaţiei acestuia.
Atunci când desfăşurăm o activitate ne propunem un scop şi un anumit nivel la care dorim să ajungem, iar rezultatul activităţii joacă un rol deosebit în declanşarea şi dezvoltarea conduitei, succeselor şi eşecurile pe care le trăim.
Relaţia dintre motivaţie şi performanţă este definită prin intermediul nivelului de aspiraţie şi a optimum-ului motivaţional.
Nivel de aspiraţie se referă la estimarea gradului de realizare personală dorit de un individ în vederea obţinerii unei performanţe. În cadrul nivelului de aspiraţie un rol important îl deţine dorinţa individului de a obţine performanţa.
Rezultatele pe care subiectul le obţine în urma efectuării unei activităţi pot modifica nivelul de aspiraţie al individului, astfel, succesul face să crească nivelul de aspiraţie, în timp ce eşecul îl coboară.
Elevul trebuie să înveţe să aprecieze corect atât dificultatea sarcinii pe care o are de realizat, cât şi posibilităţile sale de realizare a sarcinii respective. Atunci când nivelul de aspiraţie este mult mai înalt decât posibilităţile elevului, activitatea se va solda cu eşec, deoarece obiectivele pe care şi le-a propus nu vor fi atinse. În cazul contrar, când nivelul de aspiraţie este scăzut în raport cu posibilităţile individului, acesta nu va putea progresa, deoarece calităţile şi capacităţile sale rămân nevalorificate, obiectivele planificate fiind sub nivelul de realizare.
      Performanţa poate să fie obţinută atunci când motivaţia are o intensitate optimă, deoarece atât motivarea prea intensă (supramotivarea) cât şi motivarea prea scăzută (submotivarea) într-o activitate pot conduce la rezultate slabe sau la eşec. În cazul supramotivării mobilizarea energetică este maximă, tensiunea emoţională este ridicată, individul putând ajunge în situaţia de blocaj psihic, stress, dezorganizarea conduitei şi eşec.
În cazul submotivării se ajunge la o insuficientă mobilizare energetică, la tratarea cu superficialitate a sarcinilor, iar în final individul va înregistra eşec prin nerealizarea sarcinilor propuse.
Datorită acestor situaţii s-a pus problema intensităţii optime a motivaţiei care să conducă la obţinerea performanţei. Astfel, legea optimumului motivaţional formulează un răspuns la această problemă: creşterea performanţei este proporţională cu intensificarea motivaţiei numai până la un punct, dincolo de care începe stagnarea şi chiar regresul. Momentul în care începe declinul depinde de complexitatea şi dificultatea sarcinii. În cazul sarcinilor simple zona critică a motivaţiei apare la un nivel mai ridicat, în timp ce în cazul sarcinilor complexe zona critică se situează la un nivel mai scăzut.
Nivelul optim al motivaţiei depinde nu numai de dificultatea sarcinii, ci şi de particularităţile psihice ale individului (emotivitate, stăpânire de sine, echilibru), astfel că, acest nivel optim variază de la o persoană la alta, dar şi de la o sarcină la alta.


Teme de reflecţie:
1.                Expuneţi câteva metode pe care le puteţi folosi pentru a-l determina pe elev să înveţe cu plăcere la disciplina pe care o predaţi.
2.                Descrieţi caracteristicile pe care le prezintă elevul motivat şi cele pe care le prezintă elevul demotivat.
3.                Expuneţi câteva metode prin intermediul cărora putem să îl motivăm pe elev pe parcursul activităţilor şcolare desfăşurate.
4.                Descrieţi principalele cauze ale demotivării şcolare şi modalităţile de înlăturare a lor.
5.                Arătaţi care este relaţia între motivaţie şi performanţă.
6.                Arătaţi care sunt motivele care vă determină să vă pregătiţi temeinic pentru un examen şi care sunt motivele care vă determină să vă prezentaţi nepregătit la un examen.

Bibliografie selectivă:
Laplanche, J., Pontalis, J.B., Vocabularul psihanalizei, Editura Humanitas, Bucureşti, 1994
Legrain, H., Motivation a apprendre: mythe ou realite?, L Harmattan, 2003, Paris
Mager, R., Comment definir des obiectifs pedagogiques?, Gauthier-Villars, Paris, 1972
Ruano-Borbalan, J.-C., Eduquer et former, Sciences Humaines, Paris, 2001
Viau, R., La motivation en contexte scolaire, De Boeck et Larcier S.A., Paris, 1997


[1] Legrain, H., Motivation a apprendre: mythe ou realite?, L Harmattan, 2003, Paris, p. 13
[2] Levy-Leboyer, C., La motivation dans l’entreprise, Editions d’Organisation, Paris, 1998, p.17
[3] Pintrich, P., Schrauben, B., Students Motivational Beliefs and Their Cognitive Engagement, Classroom Academic Tasks, Erlbaum, 1992 în Viau, R., La motivation en contexte scolaire,De Boeck et Larcier S.A., Paris, 1997, p.116
[4] Cuerrier, C., Les ressorts de la motivation, în Sciences Humaines, nr.92/ 1999
[5] Levy Leboyer, C., Le coeur a l’ouvrage, în Sciences Humaines, nr. 92, p. 21
[6] Legrain, H., op.cit., p.65 -108
[7] Mager, R., Comment definir des obiectifs pedagogiques?, Gauthier-Villars, Paris, 1972, p. 82-87
[8] apud Lagrin, H., op.cit., p.70



 Paraschiva, Alina-Maria, Psihologia educaţiei, Editura Printech, Bucureşti, 2007.

Comunicarea cu părinţii

O lectura interesanta